عقیده یک مسلمان

چه جالب است که دین را به درخت بارورى تشبیه کرده اند که ریشه هاى آن «عقاید» و شاخه هاى آن «برنامه ها و دستورات» و میوه آن «تربیت انسان کامل» است. و تعبیر به «اصول دین» و «فروع دین» همواره این خاطره را در نظرها زنده مى دارد.

شک نیست اگر ریشه هاى دین بر اساس تقلید از نیاکان و پدر و مادر بوده باشد، بسیار سطحى و کم دوام خواهد بود، و هرگز در مقابل طوفانهاى تبلیغات دشمنان پایدار نخواهد ماند.

امّا اگر این ریشه ها بر پایه منطق و استدلال قرار داشته باشد، از هیچ طوفانى نمى لرزد و همواره پابرجا خواهد بود.

به همین دلیل اسلام دستور مى دهد که همه مسلمانان بدون استثنا در شناخت اصول عقاید دینى تحقیق و کنجکاوى کنند، و بدون دلیل چیزى را نپذیرند، و کورکورانه گام برندارند، تا مسلمانانى عمیق و ریشه دار و پر استقامت و پایدار و نسبت به اصول اسلامى وفادار بوده باشند.

از همین جهت در آیات قرآن کراراً با استدلالات شیرین و محکم در مسائل مربوط به خداشناسى و معاد و شناخت پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله) رو به رو مى شویم و حتى مى بینیم که دشمنان را به خاطر گفتار بدون دلیل مذمت مى کند و از آنها مطالبه استدلال مى نماید، و مى گوید اى پیامبر به آنها بگو اگر راست مى گویید دلیل بیاورید (قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ) 1

البتّه شک نیست هر کس به فراخور حال خود و به میزان استعداد و معلوماتش باید استدلال کند، هیچ گاه دلیلى را که از یک دانشمند بزرگ و مغز متفکّر خواسته اند، از یک فرد کم سواد نمى خواهند، مهم

sedgdfg:sdgdsg

سوره بقره، آیه 111

1

شناسه : 1

تعدا صفحات : 128

تعداد جلد : 1

سال نشر : 1375

موضوع : پاسخ به شبهـــــات مبانـــی اعتقــــادی

زبان : فارسی فارسی

مولف : حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

مترجم :

نویسنده :

انتشارات : انتشارات هدف انتشارات هدف

قطع : رقعی